“Jūs galbūt neiškart patikėsite, bet mes laimėjome Le Mano 24 valandų lenktynes. Tai ne pokštas! Patys truputį netikime, bet čempionų prizas iš legendinio Chad Hedrick rankų negali būti iliuzija. Visi esame pervargę, todėl daugiau parašysime vėliau, dabar svarbiausias uždavinys – poilsis. Ačiū už jūsų palaikymą!”
Toks pranešimas Facebook socialiniame tinkle pasiekė Lietuvos riedutininkų bendruomenę vėlų birželio 30-osios vakarą. Kukliai palydėta į legendines ištvermės lenktynes, Vytis LT komanda sukūrė pasirodymą, kuriuo pagrįstai gali didžiuotis ne tik patys čempionai, tačiau ir visi Lietuvos riedutininkai: pirmą kartą istorijoje mūsų šalies vardas taip ryškiai nušvito Europos riedučių sporto padangėje.
speedskaters.lt supažindina su Le Mano 24 valandų lenktynėmis, Vytis LT komanda bei jos pasirodymu detaliau.
Lenktynių formatas
Le Manas žinomas visame pasaulyje savo epine 24 valandų ištvermės lenktynių trasa. Tačiau joje varžosi ne tik automobiliai, beveik kiekvieną vasarą vienai parai legendinis Bugatti žiedas priima nuo kelių iki keliolikos tūkstančių riedutininkų! Šių lenktynių formatas unikalus: dalyvių tikslas nuriedėti kaip galima daugiau ratų nuo starto šeštadienį 16:00 iki finišo sekmadienį taip pat 16:00. Komandos gali pasirinkti bet kokią taktiką savo nuožiūra, o tikslas – įveikti kaip galima daugiau ratų iki nuskambės lenktynių pabaigos signalas. Išsiskiria jau pats startas: kaip prieš šimtą metų automobilių vairuotojai davus signalą bėgdavo į savo automobilius, sustatytus starto-finišo tiesiojoje, taip dabar riedutininkai vienomis kojinėmis bėga apsiauti riedučius ir tik tuomet kerta lenktynių pradžią žyminčią liniją. Starto pozicijos išaiškinamos 300 metrų sprinte, kuris rengiamas šeštadienį 14 valandą.
Komanda
Vytis LT – komanda, sukurta atstovauti Lietuvos greitojo riedėjimo bendruomenę tarptautinėse varžybose ir riedučių sporto renginiuose, kol Lietuva neturi oficialios greitojo riedėjimo rinktinės. Komandos sudėtis nėra nuolatinė, ji gali keistis priklausomai nuo renginio pobūdžio ir kitų aplinkybių, tačiau joje visada rungsis riedutininkai, artimai susiję su Lietuva. 2024-ųjų pasirodymui Le Mane susibūrė mišri komanda, kurią sudarė riedutininkai iš Vilniaus, Kauno, Ciuricho (Šveicarija) ir Albasetės (Ispanija). Tačiau ant geltonos spalvos kovinių kostiumų puikavosi ne tik lietuviška trispalvė – pagerbdama komandos draugę Sallą Korpivaarą, kuri jau daug metų gyvena ir rieda Vilniuje, komanda papuošė dešinįjį petį Suomijos vėliava.
Tikslai
Be abejo, tokio formato lenktynėse pirmas tikslas yra pasitikrinti savo asmenines galimybių ribas. Tačiau Vytis LT aiškiai pasakė: tikslas – Lietuvos rekordas! Tam reikalui buvo būtina viršyti 2010 metų Lietuvos Riedučių Komandos pasiekimą – įveikti daugiau negu 159 ratus. Antras uždavinys – suriedėti greičiausią lietuvių ratą Le Mane, kurio geriausias laikas (07 min. 13 sek.) iki šiol priklausė pripažintam Lietuvos greitojo riedėjimo lyderiui Viktorui Češuliui.
Startas
Lenktynių startas nežadėjo nieko gero: 11 valandą prasidėjęs dalyvių paradas, kai pažindinamasi su trasa bei pasisveikinama su būsimais varžovais, baigėsi jau lyjant. Reikia pažymėti, kad asfaltas tapo itin slidus – tokie jau tie automobilių lenktynių žiedai, kurių danga kaupia anglies dulkes bei alyvos likučius. Lietus nesiliovė, todėl net buvo nukeltas kvalifikacinis sprintas, kurio metu išsiaiškinamos starto pozicijos. Nepaisant to, po 20 minučių Vaidas Rastenis ir ant šlapios bei slidžios dangos iškovojo 19 poziciją. Išties yra skirtumas startuoti rikiuotės priekyje ar pačiame gale! Tačiau tai buvo tik pradžia. Užtrukęs 55 sekundes apsiauti riedučius, pagrindinį komandos pasirodymą pradėjo vyčių kapitonas Julius Baradinskas. Gali atrodyti, kad tai daug, bet apsiauti sportinius riedučius yra reikalų. Nors Julius starto liniją kirto toli gražu ne pirmosiose gretose, po jo įveiktų dviejų ratų komanda pakilo į TOP-10!
Naktis
Naktį viskas keičiasi – dangus vienodai tamsus, trasa, nors ir apšviesta, tačiau matai tik asfaltą ir šiek tiek žolės bei smėlio šalia jo, į akis spigina reklaminiai stendai, riedutininkų sumažėja (kai kurių kategorijų dalyviai jau baigia pasirodymus arba paprasčiausiai miega), atvėsta ir jautiesi gerokai vienišesnis, negu dieną. Laimei lietus, prognozuotas tarp 22:00 ir 23:00, taip ir neprasidėjo, nors pagal radaro duomenis, kuriuos komanda taip pat labai įdėmiai sekė, praslinko vos už poros kilometrų.
Apie 23 valandą pradėjo aiškėti ir taktinė klaida. Iš viso buvo suformuotos keturios pamainos: dvi po tris riedutininkus, riedančios po tris valandas, ir dvi po du riedutininkus, riedančios po dvi valandas. Vos pradėjus pasirodymą pirmajai dviejų riedutininkų pamanai tapo aišku, kad jiems paprasčiausiai neužtenka poilsio tarp greitųjų ratų, nes keistis tenka kas 8-10 min., kai trijų riedutininkų pamainoje kiekvienas sportininkas išskuba į trasą po 15-18 min. nuo grįžimo į boksus. Dėl šios priežasties atliktas pirmasis taktikos pakeitimas: dviejų riedutininkų pamainos papildomai pradėjo tarpusavyje keistis kas valandą.
Naktį kaip niekada gerai supranti, kokia reikalinga yra stebėtojo pozicija! Tai komandos narys, kuris stebi kiekvieno riedutininko laiką, praneša apie laukiamus estafetės perdavimo momentus, primena perimančiajam užimti vietą, pasitinka baigusį greitąjį ratą, aptaria rezultatą ir savijautą, surenka informaciją apie trasą, įspėja apie pasikeitimus kitus komandos narius, užtikrina pamainų pasikeitimą ir daro kitą iš šalies nematomą darbą, leidžiantį sportininkams susitelkti tik ties maksimaliu rezultatu. Apie tokią poziciją vyčiai nepagalvojo iš anksto, tad stebėtojais turėjo tapti patys komandos nariai.
Taip, dabar jau vedami naujo tikslo kautis dėl aukščiausių pozicijų, Lietuvos sportininkai pakeitė taktinę schemą dar kartą: suformuotos tris pamainos po tris riedutininkus, o dešimtasis užėmė stebėtojo poziciją. Kai kuriems teko paaukoti dalį brangaus miego, tačiau tai suveikė! Nors tamsoje pastebėti atskriejantį komandos draugą yra tikras iššūkis, per visą naktį komanda nepadarė nė vienos klaidos estafetės perdavimuose, o išaušus rytui artimiausi persekiotojai atsiliko jau daugiau kaip trimis ratais!
Rytas ir finišas
Apie dvyliktą valandą dienos nuovargis jau buvo reikšmingas, tad padidėjo ir rizikos padaryti klaidą, kristi, susižeisti ir pan. Trasoje juk buvo labai greitų atkarpų, kuriose greitis viršydavo 50 km/h! Visa tai itin neigiamai paveiktų komandos poziciją rikiuotėje. Dėl šios priežasties kapitonas patarė nerizikuoti ir nebekovoti dėl kiekvienos sekundės, o susitelkti ties užtikrintu rato įveikimu. Pamainos taip pat buvo operatyviai performuojamos priklausomai nuo komandos narių fizinės būklės, savijautos ir galimybių.
Paskutinės keturios valandos praėjo sąlyginai ramiai. Persvara prieš artimiausią varžovą pasiekė apie 4.5 rato ir svyravo nereikšmingai. Likus 32 minutėms iki 16 valandos vyčiai jau patikimai žinojo, kad pergalė jų rankose. Todėl vengdami apmaudžių traumų ir bereikalingo pervargimo (keistis likus mažiau negu 15 minučių iki laiko pabaigos draudžia taisyklės, tad paskutiniam dalyviui tenka sukti 2 arba net 3 ratus), jie nebeskubėjo išriedėti į dar vieną ratą, o vietoje to audringai sveikino su trispalve rankose lėtu žingsniu finišuojantį Vaidotą Rastenį.
Podiumas, iškilęs virš legendinės trasos, kurioje vos prieš valandą virė arši kova, yra vienas labiausiai jaudinančių ir įsimenančių momentų. Ši komanda nusipelnė pergalės šampano, varžovų pagarbos ir aplodismentų bei čempionų prizo iš legendinio Chad Hedrick rankų!
Tie geltoni
Vytis LT buvo ne tik greičiausia, tačiau ir viena ryškiausių 24H Prestige Mixte komandų Le Mano padoke. Nieko nuostabaus, kad prieš apdovanojimo ceremoniją lietuvių kapitoną kalbino vietiniai žurnalistai. Pasidomėti kas tokie ir iš kur prieidavo varžovai. Neretas klausinėjo ar tai profesionali komanda ir būdavo labai rimtai nustebintas sužinojęs, kad vyčiai tokie pat mėgėjai, kaip ir kiti Prestige kategorijos dalyviai. Bokso, kuriame įsikūrė Lietuvos riedutininkai, kaimynai sakė “Na jūs ir skraidote, praeinate pro mus kaip pro stovinčius”, o dar kitas varžovas išsakė labai specifinį, tačiau riedutininkui malonų komplimentą: “Bandžiau už tavęs kabintis, bet kur ten, nulėkei kaip vėjas“.
Kažkokiu mistiniu būdu paskaičiusi vietiniuose informacijos šaltiniuose apie pirmaujančius lietuvius, palaikyti komandos atvažiavo vietinė šeima. Pamatyti dar vieną trispalvę tribūnose buvo neįtikėtina! Ir, žinoma, buvo nepaprastai malonu skaityti žinutę, kuria pasveikino 2010-ųjų Lietuvos Riedučių Komandos nariai, pažymėdami, kad jie laimingi matyti Lietuvos ekipą 24 valandų lenktynėse vėl.
Sėkmės priežastys
Analizuodami Vytis LT pasirodymą sėkmės priežasčių, matyt, rasime dešimtis. Tačiau keletą esminių galima išskirti jau dabar:
1. Komandos komplektacija ir lyderystė. Nors ne visi komandos nariai pavadintini greičiausiais Lietuvos riedutininkais, kapitonas Julius Baradinskas aiškiai suformulavo atrankos principą: greitis ir ištvermė labai svarbu, tačiau pirmiausiai tai turi būti patikimi kovotojai, kurie reikiamu metu padarys reikiamą darbą. Atskirai paminėtini kapitono autoritetas bei lyderystė – komanda buvo vedama link pergalės ramiai ir užtikrintai.
2. Pasirengimas. Treniruotės beveik kasdien, varžybų imitacijos, pasiruošimas įveikti įkalnes, mityba ir poilsis: komanda išties ruošėsi kaip išprotėjusi ir birželio pabaigoje buvo arti sportinės formos piko.
3. Sugebėjimas įvertinti pokyčius, kelti naujus tikslus ir tinkamai į visa tai reaguoti. Taktinių schemų pasikeitimai yra ne pats smagiausias dalykas komandos nariams – kažkam sumažėja poilsio, kažkas netenka pažadėtų ratų trasoje, kažkas priverstas dirbti ne savo efektyviausiu laiku. Bet visi aukoja asmeninį patogumą dėl komandos.
4. Efektyvi organizacija. Nors komandos nariai kelionę ir pasirodymą organizavo patys, tačiau pavyko pasiekti, kad trasoje riedutininkai galvotų tik apie savo artimiausią greitąjį ratą. Nesklandumų ir improvizacijų, suprantama, pakako, nes juk tai lenktynės, bet reikšmingų trikdžių pavyko išvengti.
5. Palaikymas. Sumanymas sulaukė nuoširdaus palaikymo riedutininkų bendruomenėje, o taip pat šeimų narių bei draugų tarpe. Asociacija riedėk.lt, riedučių parduotuvė Terrasport, pastatų inžinierinių tinklų specialistai Lukstata pasirūpino materialine parama – apmokėjo aprangų pasiuvimą, suteikė lėšų įrangai ir kelionei, padėjo surinkti asmenines aukas. Toks rūpestis, materialinis ir moralinis palaikymas reikšmingai prisidėjo prie puikaus rezultato.
Le Mano čempionai
Vytis LT sudėtis 2024 metų 24H Du Mans lenktynėse:
1. Julius Baradinskas, kapitonas (LT Stride, Vilnius, Lietuva),
2. Justinas Bimbiris (LT Stride, Vilnius, Lietuva),
3. Egidijus Gricius (LT Stride, Vilnius, Lietuva),
4. Ronaldas Jakubovskis (LT Stride, Vilnius, Lietuva),
5. Salla Korpivara (LT Stride, Vilnius, Lietuva),
6. Vaidotas Noreika (Ciurichas, Šveicarija),
7. Vaidotas Rastenis (LT Stride, Vilnius, Lietuva),
8. Simona Urniažaitė (Kaunas, Lietuva),
9. Edgaras Vanagas (Ciudad Del Turia, Albasetė, Ispanija),
10. Žilvinas Vanagickas (Snails & Cheetahs, Vilnius, Lietuva),
Rato ilgis – 4’185 m
Riedėjimo trukmė – 24:01:20
Įveikta ratų – 176 (736.56 km)
Vidutinis greitis – 30.67 km/h
Geriausias rato laikas – 07:06.98 (Edgaras Vanagas, 28 ratas, vid. greitis 35.29 km/h).
Kas toliau?
Pergalė, žinoma, labai svarbu, o fotografijos ant aukščiausio laiptelio džiugins dar ilgai. Tačiau nėra abejonių, kad patiems vyčiams brangiausias prisiminimas bus komandos draugai ir ta nepakartojama komandos dvasia.
Pasirodymas kultinėse 24 valandų lenktynėse Le Mane garsiai pranešė riedančiai Europai: Lietuva ne tik krepšinio šalis. Audringa viešoji reakcija sako, kad tai išties didelis įvykis ir mūsų krašto riedutininkų bendruomenei. Tad komanda tikisi šį laimėjimą tapsiant postūmiu labiau susidomėti greituoju riedėjimu Lietuvoje.
Ir, žinoma, Vytis LT nori padrąsinti Lietuvos riedutininkus dalyvauti Le Mane dar kartą! Jei po metų ar kelių išgirsime apie komandą, įveikusią Bugatti žiede 177 ar daugiau ratų, vyčiai bus laimingi tokiu pasiekimu ne mažiau, negu savo pergale ir rekordu.
Vytis LT socialiniuose tinkluose